هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری:
پاسخ هایی که از نظر قواعد دستوری ، باسوال هماهنگی ندارند،
غالبا(به احتمال ۸۰ درصد) غلط هستند.
مثلا صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته میشود ،
جاهای خالی را با جواب درست پرکنید
و یکی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست.
چرا که از لحاظ گرامری جایش آنجا نیست.
توجه داشته باشید که ۲۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
تست های جستجو کردنی ( ترفندهای حرفه ای تست زنی )
در این تست ها لازمه یافتن جواب این است که
هر ۴ گزینه را جستجو کرده و جو اب صحیح را پیدا کنیم.
در چنین تست هایی سعی کنید که برای جستجو
همیشه از گزینه ج و د شروع کنید
چرا که معمولا به احتمال ۶۰% یکی از این دو گزینه صحیح میباشد.
همچنین مواظب باشید که انتخاب گزینه الف به عنوان
جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد
و بعد از اینکه مطمئن شدید
گزینه های ب و ج و د درست نیستند صورت گیرد.
همچنین سعی کنید که از گزینه های طولانی فرار نکنید.
گزینه ای که بررسی آن به ظاهر مشکل تر است
در ۸۰% اوقات در تست های جستجو کردنی همان گزینه جواب است.
توجه داشته باشید که ۲۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
نیاز به دانستن همه مطالب یک تست:
برای پاسخ دادن به بعضی از تست ها ، نیاز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیست. و فقط با دانستن بخشی از تست میتوانید گزینه های نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحیح برسانید. ۸۰ % سوالات کنکور چنین هستند. بنابراین اگر همه بخش های کتاب را نخوانده اید جا نزنید.
عدم نیاز به حل طولانی:
در ۹۵% حالات در سوالات کنکور بخصوص دروس
فیزیک و شیمیو ریاضی که به صورت مساله میباشند،
سوالات راه حل های طولانی ندارندو
عمدتا یک یا دو نکته خاص مورد نظر طراح میباشند.
بنابراین هنگام حل این تست ها اگر دیدید که
به محاسبات طولانی و استفاده از فرمولهای زیاد نیاز است،
بلافاصله بفهمید که ازنکته مورد نظر طراح دور افتاده اید
و یا در جایی اشتباه کرده اید.
قیدهای تاکید و نفی بیانگر جواب غلط اند:
گزینه هایی که دارای لغاتی مانند
همیشه ، هرگز ، حتما و از این قبیل هستند
،در ۹۵% اوقات صحیحش نمیباشند.
در حالی که گزینه هایی دارای کلماتی مانند
ممکن است ، احتمالا و مانند اینها ،
۸۰% اوقات صحیح میباشند.
توجه داشته باشید که ۳۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
تست جواب های محاسباتی ترفندهای حرفه ای تست زنی
بعضی اوقات از شما خواسته میشود
درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده چک کنید.
به جای حل کامل محاسبه جواب کافی است ،
جواب داده شده را در فرمول قرار داده و
ببینید آیا تساوی داده شده برقرار میشود یا خیر
. در این مواردد ۷۰% اوقات بهتر است ابتدا
با گزینه های ج و د شروع کنید.
توجه داشته باشید که ۳۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
تغییر فضای فکری هنگام قفل کردن روی چند تست پیاپی:
اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامیو در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت و کشمش و تنقلات دقیقه ای استراحت سعی کنید. به مغز خود اکسیژن و به بدن خود قند کافی برسانید. ۹۹% ایام این تکنیک شما را به حالت آرامش می رساند.
اولویت بندی دروس اختصاصی:
بعد از اینکه تمام سوالات ساده
همه درس ها را جواب دادید
و مطمئن شدید که دیگر سوال ساده ای
برای جواب دادن وجود ندارد
و قبل از اینکه به سراغ روش های احتمالاتی بروید.
مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده
(مثلا نیم ساعت) را برای درسهای با ضریب بالاتر
(درس های ضریب ۴ کنار بگذارید )
و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها
را تا حد امکان جواب دهید.
ترفندهای حرفه ای تست زنی درس های با انحراف معیار منفی بالا:
درس هایی که خیلی ها از آنها بیزارند
و اصلا در کنکور به آنها اعتنایی نمیکنند
. میتوانند در ۹۰ درصدمواقع برای شما الهه شانس باشند.
مثلا در رشته انسانی داوطلبان از تست های ریاضی بیزارند.
در رشته تجربی درس های
ریاضی و فیزیک کمتر طرفدار دارد.
در رشته ریاضی نیز درس شیمیدچار نفرت شده است.
حال آنکه ارزش واقعی یک تست از یک درس مشخص
بعد از کنکور مشخص میشود
. یعنی زمانی که معلوم شود
چند نفر به این درس پاسخگو بوده اند.
به عبارتی امتیاز سوالات درسی که عده کمی
به آن پاسخ صحیح داده اند،
مانند ریاضی در رشته تجربی و
یا شیمیدر رشته ریاضی و فیزیک
به مراتب ارزش بالاتری از سوالات درسی دارد
که عده زیادی به آن پاسخ میگویند
و اینکه بگوییم در رشته تجربی
فیزیک ضریب ۲ دارد و ریاضیات هم ضریب ۲،
پس ارزش تستی این دو درس
با هم برابر است کاملا غلط میباشد.
نقطه خنثی:
وقتی عدد صفر بین دو گزینه قرینه قرار میگیرد.
در هشتاد درصد مواقع حتما جواب خود عدد صفر است.
توجه داشته باشید که ۲۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
ربط تشابهی دو یا چند گزینه به هم یا ربط مشابهت :
ربط شباهتی از مرسوم ترین و رایج ترین
روشهای ربط دهی گزینه درست با غلط می باشد
و تقریبا نخستین شکل مرتبط سازی گزینه ها با یکدیگر
به شمار می آید. این شکل ربط دهی در حال حاضر
توسط اکثر طراحان آزمون های تستی
به صورت سراسری یا آزمایشی
و اصولا در تمام امتحانات تستی به کار می رود.
اساس این ربط دهی ، استفاده از شباهت ظاهری
، فرمولی، شکلی و یا آوایی
و یا نوشتاری بین گزینه های درست
و نادرست می باشد.
برای مثال ۲ و ۳ خیلی به هم شبیه هستند
. این شباهت به دو دلیل است
یکی شباهت غیر قابل انکار ۲ و ۳ به یکدیگر
و دیگری زیر رادیکال بودن هر دو
که اگر در یک تست ریاضی این دو عدد
کنار هم قرار گرفتند ، باید به احتمال زیاد
حدس زد که جواب درست باید
بین این دو عدد قرار داشته باشد
و قصد طراح این بوده که ما را
بین این دو گزینه دچار اشتباه سازد.
همین که به این نتیجه رسیدیم
خود کشف بزرگی است، چرا که
در بدترین حالت و در ۶۰ درصد مواقع می توانیم
یکی از این دو گزینه را شانسی علامت بزنیم.
توجه داشته باشید که ۴۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
رابطه تضاد و تقابل بین دو گزینه:
۲+ و ۲- با هم متضاد میباشند.
همین طور راست و دروغ و یا شب و روز .
خیلی ها با استفاده از اصل تضاد مطلبی را
حفظ میکنند و یاد میگیرند
و طراحان تست نیز از این روش
یادسپاری بی خبر نیستند.
به همین خاطر آنها سعی میکنند
با گنجاندن گزینه متضاد در بین گزینه ها
شما را گیج کنند تا شک شما را زیاد کنند
. هدف طراح این است که
شما را از گزینه درست دور سازد.
۷۰ % مواقع جواب بین دو گزینه متضاد قرار دارد
. توجه داشته باشید که ۳۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
رابطه مجاورت و همسایگی بین دو گزینه:
همسایه ها آشنا ترندو
قیافه هایشان بهتر به خاطر سپرده میشود.
از سوی دیگر اگر کسی در یک جاده افتاد
و از جاده مطمئن شد ، ترجیح میدهد
به جای تغییر جاده به مسیر خود ادامه دهد
. گویی به محض دریافتن یک سرنخ
بخش زیادی از نگرانی فرد کم میشود
و متاسفانه به همان میزان
نیز دقت فرد کاهش مییابد.
چنان است که اگر میزان انرژی
دقت یک داوطلب را در حفظ کردن
یک مطلب ۱۰۰ واحد در نظر بگیریم.
بیش از ۸۰ واحد دقت صرف یادسپاری
بخش اول و ۲۰ واحد بقیه صرف یاد سپاری
بخش های بعدی میشود.
در این مواقع داوطلب گمان میکند که
با اتکا به اصل “زنجیره تداعی معانی
” بقیه مطالب
خود به خود مقابل چشمان او ظاهر خواهند شد.
اما طراح سوال در این میان
به عمد وارد گود میشود
و روی قسمت های بعدی
(یعنی همان جا که دقت کم میشود)
جاده انحرافی ایجاد میکند.
مثلا شما جواب سوالی را به صورت
“عقل و ایمان ” حفظ کرده اید.
طراح در استفاده از کلمه
“عقل” هیچ حساسیتی به خرج نمیدهد.
چرا که خوب میداند.
شما موقع یادگیری این مطلب
انرژی دقت و توجه زیادی را روی
کلمه عقل گذاشته اید.
اما او روی کلمه دوم بازی میکند
و ناگهان به جای واژه های ” عقل و ایمان”،
در گزینه دیگر از کلمات “عقل و علم”
استفاده میکند.
اینجاست که تردید ظاهر میشود
و شما در انتخاب گزینه درست بین دو گزینه
دچار آشفتگی میشوید.
اما برای شما که قصد دارید مچ طراح را بگیرید.
همین گیج شدن یک نعمت بزرگ به شمار میآید
. در ۶۰ درصد اوقات
رابطه مجاورت و همسایگی راهنمای خوبی است
که تردید شما را از چهار گزینه به دو گزینه کاهش دهد
. به عبارت دیگر شما می توانید
۶۰% مطمئن باشید که جواب درست
بین دو گزینه مجاور است.
توجه داشته باشید که ۴۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
رابطه تقارن بین دو گزینه:
خیلی مواقع
ما چیزها را از روی شکل قرینه شان
به خاطر میآوریم.
ما در دنیای آئینه ها زندگی میکنیم.
حتی تصویری که ازشکل خود به خاطر داریم
تصویری است که درآئینه از خود دیده ایم.
ما خود را در زندگی جای دیگران قرار میدهیم
و از این راه با آنها هم احساس میشویم
. جابجایی آئینه وار و تقارنی آنقدر برایم ما
جالب و جذاب است که
اگر دو گزینه متقارن ببینیم،
آنها را تقریبا یکی احساس میکنیم
و اگر کمیدقت نداشته باشیم،
آنها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار میدهیم.
درست شبیه بچه هایی که
کفشهای چپ و راست را از هم تشخیص نمیدهند
و خیلی مواقع آنها را عوضی به پا میکنند.
این دلبستگی و وابستگی ما
به قرینه ها و تصاویر انعکاسی
باعث شده است که طراحان زبردست،
فرصت را غنیمت بشمرند
و از این گذرگاه به داوطلبین کنکور حمله کنند.
آنها در تست ها جوابهای درست و غلط را
به طور خیلی ساده آئینه وار
و قرینه ای قرار می دهند.
در ۷۰ درصد اوقات گزینهدرست
بین دو جواب قرینه قرار دارد.
توجه داشته باشید که
۳۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
رابطه تناسب بین گزینه ها :
مانند رابطه بین اعداد ۲/۰ و ۴/۰ و ۸/۰
که هر گزینه دو برابر قبلی میباشد.
اینگونه ارتباطات غالبا
در تست های ریاضی رخ مینماید.
چرا که بی دقتی روی یک ضریب میتواند
باعث بروز اشتباه در نتیجه نهایی شود.
در این موارد طراح با فرض قرار دادن
احتمال اشتباه در ضرایب حین محاسبه ،
خود شخصا آن مسیر اشتباه را
تا آخر طی میکند
و نتیجه ای که بدست میآورد را
در گزینه ها تزریق میکند.
به این ترتیب برای داوطلب تله میگذارد
که حتی با عبور از مسیر اشتباه باز هم بتواند
نتیجه به زعم خود درست را
در لابلای گزینه ها پیدا کند.
به این ترتیب داوطلب با توجه به وقتی که دارد
، بعید است روی غلط بودن تست خود شک کند
. در ۹۰ درصد اوقات گزینه درست
بین جواب هایی است که با هم رابطه تناسبی دارند
. این روش موثری است برای
حذف یکی از جوابهای نادرست
و در نتیجه افزایش احتمال درستی بقیه گزینه ها.
توجه داشته باشید که ۱۰% مواقع این شیوه جواب نمی دهد.
رابطه معکوس بین گزینه ها :
مانند رابطه بین اعداد و
که بیشتر در تست های ریاضی رخ می نماید.
بی دقتی در انجام یک عمل تقسیم
معمولا منجر به انحراف داوطلب
از گزینه درست
به سوی گزینه غلط معکوس می شود.
در ۶۰ درصد مواقع جواب درست معمولا
بین دو گزینه معکوس است.
توجه داشته باشید که ۴۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
ربط دهی گزینه ها به هم ازطریق زنجیره تداعی معانی:
سیستم یادسپاری ،
یادگیری و یادآوری انسان
بر اساس اصل تداعی معانی کار میکند.
به این ترتیب که اگر
یک “نشانه کلیدی” به عنوان ورودی
به این سیستم اعمال شود،
زنجیره ای از حافظه ها و خاطره ها و یادداشت ها
و یادسپرده ها از همان نشانه کلیدی
شروع و به صورت یک زنجیره بی انتها
اما به هم مرتبط ادامه مییابد.
برای مثال به محض اینکه نشانه کلیدی
“نیوتن” به طریقی
(مثلا نوشتن نام نیوتن و یا تصویر نیوتن
در حالی که به یک سیب خیره شده است
و یا حتی حرف بزرگ انگلیسی
) nمیتواند شما را به یاد قوانین
اول و دوم و سوم نیوتن
و فرمول شتاب و محاسبه مسافت در حرکت شتابدار
و …. بیاندازد.
یعنی فقط یک کلمه میتوان
د مانند یک چاشنی کوچک زنجیره ای
از انفجارهای پی در پی را به عهده داشته باشد
. درست شبیه چاشنی بمب اتمیکه
قدرت انفجار زیادی ندارد
اما با تامین انرژی اولیه
زنجیره ای از فعل و انفعالات میتواند
یک انفجار هسته ای را شکل دهد.
نشانه کلیدی :
در یاد آوری و یاد سپاری و یادگیری
و حتی یاددهی مفاهیم و موضوعات درسی
بسیار مفید است.
اما در عین حال اگر در دست یک طراح تست بیافتد
میتواند به صورت ابزاری گمراه کننده
وارد عمل شود و شما را
در بین زنجیره ای از گزینه های غلط به دام اندازد.
به همین خاطر اگر در یک سوال کنکور
متوجه شدید که طراح تست قصد دارد
با استفاده از ویژگی تداعی معانی ،
نشانه های کلیدی گمراه کننده درذهن شما
ایجاد کند و مسیر تصمیم سازی شما را
در جهتی دیگر هدایت کند.
سریعا گزینه های با ارتباط اشتقاقی و مشتق
و گرفته شده از هم را جدا و دسته بندی کنید
و در بین آنها دنبال پاسخ صحیح بگردید.
۸۰ درصد مواقع این روش ضد حمله
گزینه های تردیدی شما را از چهار گزینه
به سه یا دو گزینه تقلیل می دهد.
توجه داشته باشید که ۲۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
ارتباط هارمونیکی یا هم آوایی بین گزینه ها:
بسیاری از مواقع ما با گوش خود یاد میگیریم.
بخصوص درس هایی که مربوط به
زبان فارسی، عربی یا انگلیسی میباشند.
در این مواقع یادگیری عمده ما از طریق
“صدا” صورت میگیرد.
“صدا” میتواند اطلاعات زیادی را با خود حمل کند
که از جمله میتوان به
وزن و آهنگ و طرز تلفظ آن صدا
و حتی حروف صدادار و بی صدای موجود در یک
کلمه گفتاری اشاره کرد.
به عنوان یک اصل ،
بخصوص در تست های مربوط به زبان های فارسی،
عربی و زبان های خارجی مانند انگلیسی
، همیشه مواظب باشید که برای فریفتن
و دور سازی شما از گزینه درست
، معمولا سعی میشود از گزینه ای
با شکل ظاهری مشابه
و از همه مهم تر هارمونی
و طرز تلفظ و آوای مشابه استفاده شود
. در این مواقع شما بی اختیار
به سوی گزینه هم آوا کشانده میشوید
و خود به خود از جواب درست دور میافتید.
در درس های حفظی مانند عربی ،
فارسی و انگلیسی ۶۰ درصد اوقات
از این روش برای فریب دادن
داوطلب استفاده می شود.
توجه داشته باشید که ۴۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
ربط دهی بر اساس بیشترین تعداد جزء مشترک:
آن دو گزینه ای در یک سوال
بهترین جفت مشکوک را تشکیل میدهند
که بیشترین جزء مشترک (از لحاظ تعداد ) را
دارا باشند.
این جزء مشترک در مرحله اول “کلمات مشترک” است
و در مرحله دوم تعداد” حروف مشابه”
و در مرحله سوم شکل گرامری
و جایگاه جزء مشترک در جمله جواب.
طراحان سوال بنا را بر این میگذارند که
بسیاری از داوطلبین مفاهیم را
طوطی وار و فقط بر اساس
حفظ یک تعداد واژه های کلیدی
یاد گرفته اند و وقتی جملاتی مشابه با
همان واژ ه های کلیدی ،
اما با معانی و مفاهیم متفاوت
به عنوان گزینه انحرافی
در کنار گزینه اصلی قرار گیرد،
این دسته داوطلبین نمیتوانند
جواب درست را ازبین آنها تشخیص دهند
. بسیاری از داوطلبین
در ۹۰ درصد اوقات فریب طراح را میخورند
و سردرگم میشوند.
اما آنها که هشیارتراند
از همین امر استفاده میکنند و
فقط با شمردن تعداد اجزای مشترک
، آن سه یا دو گزینه ای که
به ترتیب دارای بیشترین
تعداد جزء مشترک میباشند را
به عنوان دسته گزینه های تردیدی جدا میکنند.
۹۰ درصد اوقات این روش جواب می دهد
. توجه داشته باشید که ۱۰ درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.
البته قابل ذکر است که
این نتایج از روی مطالعه آماری تست های کنکور
چند سال اخیر بدست آمده است
و نباید به عنوان قواعد حتمی و دقیق روی آنها تکیه کرد
. تجربه و درصدهای متناظر نشان می دهند که
در بدترین اوقات می توانید
تا این حد روی این روش ها تکیه کنید.
که البته هرگز نبایداحتمال خطا را از نظر دور داشت.
در مورد چگونگی تست زدن
دو موضوع عمده مطرح میشود
، یکی تکنیکها و شرایط تست زدن و
دوم مدیریت و برنامه ریزی تست.
تکنیکها و شرایط شامل نکاتی است که
باید برای شروع تست زدن
و هم چنین در حین آن رعایت کنید،
تا بتوانید در این کار مهارت
و تسلط کافی و لازم را به دست بیاورید
. مدیریت و برنامه ریزی تست هم
مبحث جدیدی است که برای اولین بار
به طور مکتوب مطرح میشود.
داوطلبان موفق کنکور در سالهای قبل،
به کارگیری چنین روشی را از عوامل موفقیت خود میدانند.
تکنیک ها و شرایط
۴) فرمولهای ثانوی مفیدند
اما گمراه کننده:
علاوه بر فرمولهای اصلی که هر درس
در کتابهای درسی دارد
تعداد زیادی فرمول ثانوی یا میان برد
به طور غیر رسمی توسط دبیران
یا دانش آموزان ابداع میشوند.
این فرمولها در خیلی از موارد مفید و سادهکننده اند
اما توجه داشته باشید که به اندازه کافی
درستی آنها برای شما اثبات شده باشد.
بعضی از این فرمولها فقط در شرایط خاص
جواب صحیح میدهند
. پس سعی کنید تا آن جا که میتوانید
از فرمولهای اصلی و یا فرمولهای ثانوی مطمئن استفاده کنید.
۵) به راه حلهای تشریحی مسلط شوید
. قبل از این که راه حل تستی حل یک مسئله را یاد بگیرید
، مطمئن شوید که به اندازه کافی
به راه حل تشریحی آن مسلط شدهاید.
راه حلهای تستی
، در خیلی از موارد منجر به حل سریعتر تست میگردند،
اما در بعضی موارد در آزمون مجبور میشوی
د از راه حل تشریعی ، مسئله را حل کنید
. مثلا در مواردی که مسئله با شرایط خاص مطرح میشود.
۶) گزینههای غلط را حذف کنید.
باید تستهای استاندارد و یا آزمونهای سالهای گذشته را
با اطلاعات کافی پاسخ دهید.
در این صورت باید بتوانید
در کوتاهترین زمان ممکن
، دو گزینه غلط را از میان پاسخها حذف کنید
و در صورتی که نسبت به دو گزینه باقی مانده
به یک نسبت تردید دارید،
اولین گزینهای را که به هر دلیل صحیح تلقی میکنید
، به عنوان پاسخ انتخاب نمایید
۷) بر نگردید!
تجربه نشان داده است اکثر کسانی که
پس از انتخاب پاسخ تست،
بر میگردند و دوباره گزینههای آن را بررسی
و دست کاری میکنند،
با اشتباه و خطا مواجه میشوند.
در صورتی که هیچ دلیلی برای بازگشت
و اصلاح تست وجود ندارد، به این کار اقدام نکنید.
۸) یک بار بخوانید،
یک بار پاسخ دهید
! سعی کنید از مطالعه مکرر صورت تست
و گزینههای آن پرهیز کنید صورت تست
را یک بار و به طور دقیق بخوانید
و بعد گزینهها را بررسی کنید.
اگر پاسخ آن را نمیدانید ،
جلوی شماره تست علامت بگذارید
تا پس از اتمام همهی تست ها،
در صورت داشتن زمان،
مجددا برای بررسی حل آن تلاش کنید.
۹) گزینههای هم معنی ومترادف ، صحیح نیستند!
فقط یکی ازگزینهها پاسخ صحصیح تست میباشد
، پس گزینههایی که از معنی و مفهوم مساوی برخوردارند
، جواب صحیح تست نمیباشند .
پس سریعا آنها را حذف کنید و
در گزینههای باقی مانده به دنبال پاسخ صحیح بگردید.
شک بین دو گزینه:
اگر در تستی بین دو گزینه شک کردید
، حتما از خیر آن تست نگذرید
. حنی اگر با روش مهندسی معکوس
مبتنی بر توزیع نرمال هم نتوانستید
از روی پاسخ های طرفین
گزینه درست را حدس بزنید،
بازهم از خیر تست های دو گزینه تردیدی
به راحتی نگذرید.
دلیل آن هم بسیار راحت است
:”احتمال درست بودن یکی از گزینه ها
بر اساس احتمالات 50 درصد است
.” فرض کنید در کل سوالات کنکور
، 20 سوال دارای چنین حالتی باشد
. دو داوطلب را در نظر بگیرید.
داوطلب اول به هیچ کدام
از این 20تست پاسخ نمی دهد،
در نتیجه نمره او برای این 20 سوال صفر درصد خواهد بود
فرد دوم ، اما به همه این سوالات
با شک و تردید جواب میدهد.
بر طبق قانون احتمالات از این 20 تست
، ده تا درست و ده تا غلط خواهند بود
. پس نمره داوطلب با فرض سه امتیاز منفی
مساوی یک امتیاز مثبت برابر است با:
درصد 33=3*20: 10-(3*10)
. یعنی نمره فرد برای این 20 تست
، 33 درصد خواهد بود
و این در مقایسه با نمره فرد اول
، یعنی صفردرصد، نمره بالا و سرنوشت سازی است.
وجود دو گزینه مشابه در یک تست:
اگر دو گزینه یک تست کاملا
از نظر معنا مشابه هم باشند،
و یا هر دو یک معنا را برسانند
، به احتمال 100 درصد هیچ کدام جواب تست نخواهند بود
.چرا که یک تست، یک جواب بیشتر ندارد.
عدم احاله جواب به بعد
: وقتی روی یک تست انرژی گذاشتید
و برای یافتن جواب فکر کردید
و نهایتا به دو گزینه تردیدی رسیدید
. با خود نگوئید که بعدا اگر به سراغ آن بیائید
شاید راه بهتری به ذهنتان برسد
. بلافاصله جواب را همان موقع انتخاب کرده
و به احساس اولیه خود در مورد جواب عمل کنید
. رد شدن از تست و بازگشت دوباره
مستلزم صرف وقت اضافی و بررسی
دوباره تست است،
بدون اینکه اطلاعات اضافه تری به شما بدهد
و یا شک شما را برطرف سازد.
منبع: ایران کنکور
پرسش های شیوه تست زدن
1. آیا رفتن به کلاسهای نکته و تست را پیشنهاد میکنید؟
این گونه کلاسها برای آن دسته از دانشآموزانی مفید است که
قبلاً دروس را فراگرفتهاند
ولی در تست زدن تسلط کافی ندارند
و بدین وسیله میخواهند مهارت لازم را به دست آورند.
تدریس در این کلاسها مفهومی و کامل نیست
و نباید آن را جایگزین کلاس درس کنید
. حداکثر در یک یا دو درس که ضعیف هستید
ثبتنام کنید و بیشتر وقتتان را
صرف درس خواندن در منزل کنید.
2. چرا در منزل میتوانم تست هر درس را
به صورت مجزا بزنم ولی
سر آزمون نمیتوانم کل تستها را با هم بزنم؟
به این دلیل که در منزل برای هر درس تمرکز میکنید
و از یک درس به درس دیگر نمیروید
با تمرین بیشتر خودتان را عادت دهید
که تمرکز پیدا کنید.
سعی کنید روز قبل از آزمون یکبار
به طور کامل درس آزمونها را شامل
تمام دروس است با توجه به زمان
و همانند روز آزمون حل کنید
و درصد خود را محاسبه کنید.
3. هنگام تست زدن خیلی شک میکنم. راه حل چیست؟
شما مطالب را خواندهاید
ولی هنوز به آن تسلط کامل پیدا نکردهاید.
ابتدا باید درسها را دقیق بخوانید
و سپس تمرین حل کنید
و در نهایت به تست زدن بپردازید.
4. آیا در حین آزمونها، یا کنکور
میتوانم برخلاف ترتیب دفترچه،
یا ترتیب دیگری به درسها پاسخ دهیم؟
سعی کنید به هیچ عنوان ترتیب درسها
را در دفترچه به هم نزنید
، چون باعث اتلاف وقت زیاد شما میشود.
در ضمن این دروس بر مبنای اصول روانشناسی مرتب شدهاند.
5. اگر وقت پیشنهادی یک درس تمام شد
و تعداد سؤال باقی مانده باشد
آیا باید به سراغ درس بعدی برویم
یا این که به بقیهی سؤالهای همان درس جواب دهیم؟
بهتر است سراغ درس بعدی بروید
، سعی کنید در درسهای بعدی وقت ذخیره کنید
و در پایان اگر وقت اضافه داشتید
دوباره به همان درس بازگردید البته ضرایب دروس هم در نظرتان باشد.
6. چرا با زدن درصد بالا در بعضی از دروس
تراز بالایی کسب نمیکنیم؟
در بعضی از دروس ممکن است
سطح سؤالها به گونهای باشد که
تعداد زیادی از داوطلبان
درصد بالا زده باشند
بنابراین در درسی مانند معارف اسلامی
کسب درصد 50 تراز خوبی کسب نمیکند
اما ممکن است با درصد 50 در درس ریاضی
تراز عالی به دست آورد.
زیرا در درس ریاضی بیشتر دانشآموزان نمرهی کمتر از 50% کسب میکنند.
7. سؤالات ساده و دشوار که در کارنامهی مشاوره
درج شده است چه مفهومی دارد؟
پس از برگزاری هر آزمون
آنالیز آماری روی تک تک سؤالها انجام میگیرد
. سؤالهایی که بیشتر از حد معینی از داوطلبان
به آن پاسخ صحیح دادهاند سؤال ساده
و سؤالهایی را که کمتر از حد معینی از داوطلبان
به آن پاسخ داده باشند را سؤال دشوار تلقی میشود.
8. در دو آزمون گذشته درصد جوابهای درست من
بالا رفته ولی ترازم چندان تغییری نکرده است؟
مطمئناً شما پیشرفت داشتهاید
ولی به دلیل این که بقیهی داوطلبان هم پیشرفت کردهاند
تراز شما تغییر چندانی نکرده و در حقیقت شما
با سرعت متوسط کل داوطلبان در حال پیشرفت هستید.
9. آیا میتوان با توجه به ضریب بالای
درسهای اختصاصی، زمان بیشتری را
به این درسها اختصاص داد
و به درسهای عمومی کمتر اهمیت داد؟
اگرچه ضریب درسهای اختصاصی بیشتر است
اما درسهای عمومی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار هستند.
ساعت مطالعهی درسهای اختصاصی
و عمومی باید متعادل باشد.
اگر حدوداً هفتهای 35 ساعت درس میخوانید
باید حدود 24 ساعت دروس اختصاصی را بخوانید
و حدود 11 ساعت دروس عمومی را بخوانید.
10. دلایل نمرهی منفی زیاد چیست؟
1. روش غلط مطالعه
2. عجله در خواندن سؤال یا جواب
3. روش غلط تست زدن
4. شانسی زدن تست
5. بیدقتی یا خطاهای ذهنی غیرارادی
11. شروع تستزنی چگونه است؟
از تستهای ساده شروع کنید.
شروع با تستهای پیچیده و مشکل
باعث ایجاد نگرانی و تزلزل روحی میشود
در حالی که پاسخ به سؤالهای ساده
، حس نشاط و امیدواری به خود را بیشتر میکنید
و در نتیجه این امر باعث تقویت اعتماد به نفس میشود
و سعی کنید در مباحثی مانند حرکت ـ حد و یا مشتق
که تعداد مثبتها زیاد است از تستهای کنکور سال 86 شروع کنید و به عقب برگردید.
12. دلم میخواهد به همه پرسشهای آزمون جواب بدهم؟
متأسفانه این فکر وسواسی است که
در بعضی از داوطلبان دیده میشود
که این مسأله به نفع شما نیست
چرا که آزمون نمره منفی دارد
و باعث کاهش نمره تراز شما خواهد شد.
یادتان باشد که حتی رتبههای برتر کنکور نیز نتوانستهان
د به همهی سؤالات در تمامی دروس جواب درست بدهند
. مهم این است که
شما هر اندازه تست که میزنید درست باشد
. کیفیت مهم است نه کمّیت.
13. با وجود این که از روش تکنیک
«ضربدر» و «به علاوه» در آزمون استفاده میکنم
ولی باز وقت کم میآورم؟
مهمترین علت این امر،
درست استفاده نکردن از این روش است
. استفاده از روش «*» و «-» به معنای سرعت عمل
در مرور سؤالات است
نه این که 1 یا 2 دقیقه روی سؤالات فکر کنید
و بعد مشغول علامتگذاری شوید
این امر سبب اتلاف وقت میشود
در صورتی که اگر این روش را به خوبی اجرا کنید
حتی وقت اضافه میآورید.
سریعاً سؤالی را که بلد نیستید
با گذاشتن یک * رد شوید
و سؤالی را که شک دارید یا جواب طولانی دارد
یک – بگذارید. در آخر مطمئناً وقت اضافی میآورید.
14. به چه دلیل باید آزمونها را در همان روز بررسی کرد؟
عدم بررسی باعث میشود که جوابهای غلط در ذهنتان ملکه شود و دیگر نتوانید یا مشکل بتوانید آن را از ذهنتان بیرون کنید. بررسی آزمونها باعث میشود این کار برایتان عادت شود و سریعتر به فکر حل مسأله درست بیفتید و دقت خود را بالا ببرید.
15. مطالب را خوب خوانده بودم اما سؤالات آزمون را غلط زدهام؟
در تست زدن باید سه فاکتور،
دقت، صحت و سرعت را در نظر بگیرید.
ممکن است پاسخ سؤالی را خوب بلد باشید ولی
در اثر بیدقتی و یا نداشتن سرعت کافی
گزینهی غلط را پاسخ دهید.
پس تنها خواندن صرف کافی نیست.
باور کنید لازم نیست شما به همهی سؤالات آزمون پاسخ دهید
اگر شما از 10 سؤال 6 سؤال ساده و متوسط را پاسخ دهید
%60 را کسب میکنید که درصد خوبی است.
16. در تست زدن ناتوان هستم؟
علت اصلی این مسأله،
درک نادرست وضعیت مفاهیم اصلی منابع درسی است.
با مطالعهی مفهومی منابع و سپس تمرین مجدد
آزمونهای گذشته میتوانید ضعفتان را برطرف کنید.
یادتان باشد خواستن توانستن است.
17. با وجود این که مطالب کتاب را بسیار میخوانم
و چندین بار از روی یک مبحث میخوانم.
اما همچنان موقع تست زدن دچار اشتباه میشوم؟
خواندن با خوب خواندن و تفهیم مطالب فرق دارد
. برای حل مشکل باید عادت کنید مطالب را عمیق بخوانید
چند بار از مطلب خواندن مهم نیست
مهم عمیق و مفهومی خواندن آن است
استفاده از یادداشت برداری و خلاصهنویسی،
کتابهای تست و کمک آموزشی نیز به شما کمک میکند
. و سعی کنید سؤالات را یکبار بدون گزینهها حل کنید
و مانند یک سؤال تشریحی با آن برخورد کنید
اگر باز هم نتوانستید حل کنید
شما در مفاهیم اصلی درس مشکل دارید
دوباره مطالب را خوب بخوانید.
بهترین زمان برای تست های اختصاصی چه زمانی است؟
برای درسهای عمومی 24 الی 48 ساعت پس از مطالع
ه و درسهای اختصاصی را پس از مطالعه بزنید
. این کار باعث تثبیت یادگیری و کسب اعتماد به نفس
و نیز افزایش انگیزه مطالعه میشود.
19. برای افزایش سرعت تست زنی چه کاری را باید انجام بدهیم؟
اولین نکتهای که باید به شما تذکر داد این است که
یادتان باشد عجله با سرعت متفاوت است
برای افزایش سرعت تست زنی میتوانید از
روش یک تیک دو تیک یا همان «*» و «+»
و نیزتکنیک دو خودکار (آبی و قرمز) استفاده کنید.
20. از چه کتابهای تستی استفاده کنیم؟
بهترین تستها، تستهایی هستند که استاندارد باشند
و نیز کتابهایی که متناسب با وضعیت تحصیلی و درسی شم
ا حاوی تستهای کنکور سراسری و آزاد هستند.
21. نمیتوانم در زمان مشخص تست بزنم؟
باید با تمرین و تکرار
درصد پاسخگوییتان را در وقت مشخص بالا ببرید.
این مسأله نشان دهندهی آن است که
به مطالب احاطه کافی ندارید
. آنقدر تست بزنید تا جایی که
حس کنید به آن قدرت رسیدهاید ک
ه هر تست را میانگین در عرض 1 دقیقه حل کنید
. (البته بعضی از تستها بیشتر از یک دقیقه زمان میبرند)
22. آیا برای آمادگی در ایام امتحانات لازم است تست زده شود؟
اولویت در ایام امتحانات
مطالعه دقیق دروس است
و برای آمادگی بیشتر در این ایام
حل سؤالات تشریحی ضروریتر به نظر میرسد
که باعث افزایش میزان یادگیری میشود.
23. برای افزایش سرعت در هنگام تست زدن
چه راهی پیشنهاد میکنید؟
حل تستهای بیشتر
و نیز توجه به زمان میتواند به شما
در این زمینه کمک کند
. سعی کنید هر بار زمان پاسخگوی را کاهش دهید
. در ضمن بدانید اگر در آزمون تستی 2 یا 3 دقیقه وقت میخواهید
تستی نیز داریم که 20 یا 30 ثانیه وقت میخواهد وقت آزمونها استاندارد است.
24. راه حلی برای تشخیص سؤالهای دشوار و وقتگیر ارائه دهید؟
هر روز یک سری تست را انتخاب کنید
و در زمان معین بدون حل کردن تستها
و با خواندن سؤال تشخیص دهید.
آیا سؤال را میتوانید حل کنید؟
سؤال دشوار است.
اگر این روش را چند نوبت اجرا کنید
قدرت تشخیص نوع سؤالها را در خود تقویت خواهید کرد.
25. من به علت رفتن به کلاسهای ورزشی،
موسیقی و... وقت درس خواندن ندارم؟
شما باید برای هر کاری برنامهریزی داشته باشید،
با استفاده از دفتر برنامهریزی وقت خود را تنظیم کنید
و برای کارهای خود وقت کافی و لازم بگذارید
. هر چیزی که برای شما بیشتر اولویت دارد،
مسلّماً وقت بیشتری هم باید برای آن بگذارید.
26. در تستهای دروس محاسباتی با مشکل مواجه هستم؟
از علت مهم این امر، رها کردن نیمه کارهی تمرینهاست
. یعنی وقتی با تستی مواجه میشوید که
راه حلش را بلدید
تست را تا رسیدن به جواب نهایی دنبال نمیکنید
. همین مسأله باعث میشود که در محاسبات
دچار اشتباه و بیدقتی شوید
. سعی کنید در حل مسائل ریاضی و فیزیک
ابتدا دادههای مسئله را یادداشت کنید
و سپس سریعاً فرمول و یا مطلب این سؤال را
یادآوری کنید و با استفاده از دادهها به جواب برسید
. در ضمن بیشتر مباحث ریاضیات و فیزیک
علاوه بر راه حل کلّی و تشریحی،
یک راه حلّ تستی نیز دارد
که خیلی سریعتر به جواب میرسید.
سعی کنید علاوه بر راه حل کلّی
، راه حلّ تستی آن را نیز یاد بگیرید.
به امید عبور با صلابت از کنکور